Reclame kan worden ingezet om werknemers te prikkelen zich conform de bedrijfswaarden en de merkdoelstellingen te gedragen. Interne reclame wordt ingezet ter klantenbinding.
Vooral het laatste is van belang voor bedrijven waarin werknemers contact hebben met klanten en het merk moeten uitstralen. Interne reclame draagt als onderdeel bij aan uw marketingcampagne strategie. Daarom is het zo belangrijk dat marketingmanagers op het moment dat de campagne goed aanslaat ook de gelegenheid aangrijpen om op alle niveaus met het personeel te communiceren. Dat vergroot de mogelijkheid dat de reclame ook intern een positief effect heeft en zelfs nieuwe werknemers aan kan trekken.
Onderzoekers raden ook aan om vast te stellen in hoeverre reclame de huidige werknemers motiveert. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door enkele vragen over de advertentiecampagne in een werknemersonderzoek te stellen, zoals dat door veel bedrijven al met enige regelmaat wordt uitgevoerd.
Tot slot pleiten ze voor een nauwere samenwerking tussen de afdelingen P&O en M&C. Het bundelen van middelen tussen de twee afdelingen kan leiden tot efficiëntie in communicatie maar vergroot ook de bedrijfsidentificatie en kan werknemers op één lijn brengen.